Checklistor och mallar för effektiva möten
Att planerar och genomföra bra möten behöver inte vara svårt. Här hittar du gratis checklistor, mallar och tips för att själv skapa effektiva möten med aktiva deltagare oavsett om det gäller fysiska möten, digitala möten eller hybridmöten. Använd och dela gärna men uppge alltid källa.
Vill du ha hjälp med ditt nästa möte erbjuder Mötesutveckling Sverige även utbildning, föreläsningar och hjälp med kreativ planering.
10 tips för lyckade möten
- Unikt syfte och mål för alla möten – de du ansvarar för själv och de du blir inbjuden till.
- Överväg om det finns andra sätt än ett formellt möte att nå målet – mycket går att lösa direkt.
- Välj noga ut vilka som ska delta på varje möte – alla kan inte vara med jämt.
- Planera ett upplägg utifrån syftet – olika typer av möten kan inte planeras på samma sätt.
- Bestäm längd utifrån syfte och antal deltagare – du hinner mycket på mindre än 60 min.
- Håll fokus – lägg inte tid på att diskutera saker som hör hemma i andra forum.
- Välj roll – ingen kan vara chef, mötesledare, sekreterare och deltagare samtidigt på ett bra sätt.
- Skicka ut fakta & beslutsunderlag innan mötet – ägna mötestiden åt interaktion.
- Visualisera mera – använd digitala verktyg och metoder för att förstärka allas närvaro.
- Avsluta med en runda – är alla överens om vem som ska göra vad och när så blir det gjort.