Artiklar och krönikor om möten

Aktuellt

På den här sidan hittar du artiklar och krönikor om möten som Fredrik Bauer medverkat i eller själv har skrivit. Allt på temat effektiva möten med aktiva deltagare!

 
 

Artiklar och krönikor om möten

Fredrik Bauer gästar poddar

Hybrida möten och hur blir de bra? – Pia Andreason frågar ut Fredrik Bauer om konkreta tips för hybridmöten i podden Jobb360. Lyssna på hela avsnittet här. Digitala möten – effektiva, produktiva och roliga. I digitaliseringens podcast Effekten intervjuade Jonas Jaani Fredrik Bauer om hur vi får bra digitala möten. Lyssna direkt här  Slut på kalla säljmöten – Fredrik Bauer gästade Philip Gozzi på Stjärnsäljarpodden i ett av deras webbinarier som också finns att lyssna på här Kommer vi har fysiska kundmöten i framtiden? – Fredrik Bauer blir intervjuad av Ken Skoog i Säljpodden som du kan lyssna på här

Möteskultur 2022 – Detta krävs för att lyckas

Efter att alla restriktioner efter Covid-19 har försvunnit är frågan vad du och din organisation behöver gör för att skapa en bra möteskultur för alla typer av möten. Fysiska möten, digitala möten och hybridmöten är alla lika självklara. I den här artikeln beskriver Fredrik Bauer utmaningar och ger konkreta tips som kan summeras i fyra punkter. Digitala verktyg – en självklarhet Learning by Doing Våga välja Planera mera Läs hela artikeln på https://arbetsplatsenifokus.se/kunskapsbank/ledning-och-organisation/moteskultur-2022-detta-kravs-for-att-lyckas/

Blir 2022 specialistens år?

Digitala möten och hybridmöten kräver ofta att fler personer är involverade i mötet. Förutom att någon ska leda mötet behöver någon hålla kolla på chatten eller annan teknik. Det här verkar fler har förstått – läs gärna mer i den här krönikan där Fredrik Bauer spår att 2022 blir specialistens år i mötesbranschen. https://eventeffect.se/arskronika-fran-fredrik-bauer-blir-2022-specialistens-ar/

Kan ett infomöte vara effektivt?

Ett informationsmöte är sällan varken roligt eller effektivt. Samtidigt fortsätter många företag och organisationer att samla alla sin personal för att informera. Nyckeln till ett effektivt informationsmöte handlar om att skapa dialog istället för monolog genom rätt förberedelser. Vill du att dina möten ska bestå av något annat än PowerPoint? Läs mer i Fredrik Bauers krönika: https://www.executiveeffect.se/motesexperten-fredrik-bauer-kan-ett-infomote-vara-effektivt/

Fem nycklar till ett effektivt möte

Många pratar om att de vill ha ett effektivt möte, men vad menar vi egentligen med det och vad kan du göra för att dina möten ska bli effektiva? Med utgångspunkt i Svenskars möten – en studie av (o)vanor och (in)effektivitet sammanfattas fem nycklar i akronymen SURFA i en artikel som du kan läsa på: https://arbetsplatsenifokus.se/kunskapsbank/ledning-och-organisation/strategiskt-arbete-moten/fem-nycklar-till-ett-effektivt-mote/

Vad kan vi lära av de som har mest effektiva möten?

Genom att jämföra svar från de som upplever att deras möten är effektiva med de personer som inte upplever sina möten som effektiva kan vi se stora skillnader. I den här krönikan beskriver Fredrik Bauer hur viktigt det är att våga ifrågasätta, planera och att cheferna är föredömen. Läs hela krönikan på https://eventeffect.se/vad-kan-vi-lara-av-de-som-har-mest-effektiva-moten/

Varför alla dessa möten?

Antalet möten ökar allt mer och i en artikel för Arbetsplatsen i fokus beskriver Fredrik Bauer varför vi hamnat i denna situation genom ett avstamp i Mötesboken skriven av forskarna Patrik Hall, Vesa Leppänen och Malin Åkerström. I takt med att beslutsfattandet har decentraliserats och organisationer har delats upp i allt mindre enheter har behovet av samordning ökat. I artikeln får du svar på frågan om den som har många möten är viktigare än andra och du får tre konkreta tips för att stärka det mellanmänskliga i gruppen. https://arbetsplatsenifokus.se/kunskapsbank/ledning-och-organisation/projektledning-projektgrupp/varfor-alla-dessa-moten/

Fem gyllene regler för mötesbokningen

Fem gyllene regler för mötesbokningen Många börjar ett nytt möte samma tid som det förra mötet skulle ha slutat. För att kunna ställa om hjärnan och snabbt sätta sig in i vad fokus för mötet är gäller det att ha ordning i sin kalender. Bara 20 procent av alla chefer menar att grundläggande information finns i deras kalender för majoriteten av deras möten. I den här krönikan delar Fredrik Bauer med sig av vad du inte får missa i mötesbokningen. Det handlar om så enkla saker som tidpunkt, plats, syfte, mål och agenda. Läs mer på https://www.executiveeffect.se/fem-gyllene-regler-for-motesbokningen/